Raideliikenteen yksityistämisessä voittaa suuryritykset
Hallitus ja liikenneministeri Berner ovat jatkamassa valtionyhtiöiden
yksityistämistä ja verovaroin rakennetun infran siirtämistä yksityisten
yritysten käytettäväksi. Nyt halutaan avata junaliikenne kilpailulle.
Tämä ei hirveästi yllätä, kun katsoo kuinka VR:n toimintaa on viime
vuodet kehitetty. Ministeri uskoo kilpailun parantavan raideliikennettä
ja laskevan hintoja. Kokoomuksessa juhlitaan jo myös sitä, että nyt
työvoiman liikkuvuus paranee, kun lippujen hinnat halpenevat.
Valitettavasti kilpailun avaaminen ei ainakaan Euroopasta osoita, että siitä olisi suurempaa hyötyä. Avaamista on verrattu bussiliikenteen avaamiseen, mutta raideliikenne on hieman eri asia niin kauan, kun raiteille ei määräänsä enempää junia mahdu vaan kilpailutuksen voittaa yksi yritys tietyksi ajaksi kerrallaan. Kokoomuksen toivomaan työvoiman liikkuvuuteenkin vaikuttaa muut asiat kuin lipun hinta. Työmatkan pituus kun ei lyhene lippujen hinnanlaskulla ja työmatkan pituus on yksi tärkeä kriteeri ainakin perheellisillä.
Euroopassa kilpailutuksen ansiosta ostoliikenteessä on saatu hieman kustannussäästöjä, mutta kuinka paljon se on samalla tarkoittanut työvoiman ja verotulojen vähentymistä?
Lippujen hinnan laskua voi taas tapahtua suuremmissa kaupungeissa, mutta kuka haluaa luoda liikennettä sinne, missä asiakkaita on vähemmän? Hiljaisemmilla osuuksilla hintojen laskua ei ole tapahtunut Euroopassa.
Raideliikenteen avaamisessa on suurena vaarana myös se, että veronmaksajat maksavat edelleen infran ylläpidosta, kun yksityiset yritykset saavat tuet ja voitot menevät lopulta ulkomaisten sijoittajien taskuihin, verottajan jäädessä nuolemaan näppejään. Voittajia tässä on taas muut kuin kansalaiset.
Valitettavasti kilpailun avaaminen ei ainakaan Euroopasta osoita, että siitä olisi suurempaa hyötyä. Avaamista on verrattu bussiliikenteen avaamiseen, mutta raideliikenne on hieman eri asia niin kauan, kun raiteille ei määräänsä enempää junia mahdu vaan kilpailutuksen voittaa yksi yritys tietyksi ajaksi kerrallaan. Kokoomuksen toivomaan työvoiman liikkuvuuteenkin vaikuttaa muut asiat kuin lipun hinta. Työmatkan pituus kun ei lyhene lippujen hinnanlaskulla ja työmatkan pituus on yksi tärkeä kriteeri ainakin perheellisillä.
Euroopassa kilpailutuksen ansiosta ostoliikenteessä on saatu hieman kustannussäästöjä, mutta kuinka paljon se on samalla tarkoittanut työvoiman ja verotulojen vähentymistä?
Lippujen hinnan laskua voi taas tapahtua suuremmissa kaupungeissa, mutta kuka haluaa luoda liikennettä sinne, missä asiakkaita on vähemmän? Hiljaisemmilla osuuksilla hintojen laskua ei ole tapahtunut Euroopassa.
Raideliikenteen avaamisessa on suurena vaarana myös se, että veronmaksajat maksavat edelleen infran ylläpidosta, kun yksityiset yritykset saavat tuet ja voitot menevät lopulta ulkomaisten sijoittajien taskuihin, verottajan jäädessä nuolemaan näppejään. Voittajia tässä on taas muut kuin kansalaiset.
Kommentit
Lähetä kommentti