Panokset julkiseen liikenteeseen

Kirjoitus julkaistu Ilkan mielipidepalstalla 23.3.2017

Seinäjoella ollaan melko yksimielisiä siitä, että julkinen liikenne ei toimi täällä tarpeeksi hyvin eikä se siksi ole myöskään tarpeeksi houkutteleva vaihtoehto liikkumiselle. Samaan aikaan liikennesuunnittelussa tehdään kuitenkin toimia yksityisautoilun näkökulmasta. Monet perustelevat tätä sillä, että pitää huomioida tulevaisuuden väki- ja liikennemäärän kasvu yksityisautoilun tarpeen mukaan, koska julkinen liikenne ei ole tarpeeksi toimivaa. Mielestäni tässä on selkeä ristiriita. Jos julkinen liikenne ei ole tarpeeksi toimiva ja tarpeeksi houkutteleva, niin sitä ei auta yksityisautoilun edistäminen vaan panostaminen siihen.

On esitetty, että tulevina vuosina Eskoon suuntaan on tulossa 10000 uutta asukasta, Jouppiin saman verran ja vielä Keskustaankin 5000. Kuulostaa, että arvioissa on hieman mopo keulinut ainakin lyhyellä aikavälillä, mutta ainakaan huomioon ei ole otettu väkimäärän kasvun vaikutusta ja tarvetta julkiseen liikenteeseen ja tulevaisuuden kehittymistä pois yksityisautoilusta. Jos tällainen väkimäärä on seuraavien vuosikymmenien aikana Seinäjoelle tulossa, niin nyt pitää ehdottomasti panostaa siihen, että julkinen liikenne pystyy kasvavaa väkimäärää tulevaisuudessa kunnolla palvelemaan. Vapaudentien jatkeen kaltaiset tiehankkeet, kun lähtevät siitä olettamasta, että yksityisautoilu on vuosienkin päästä pääasiallinen liikennemuoto.

Samalla kun panoksia laitetaan julkisiin, pitäisi panostaa myös kevyen liikenteen väyliin ja niiden turvallisuuteen. Sisääntuloväyliä tärkeämpää on tällä hetkellä kehittää myös poikittaisliikennettä, jossa on liikenteellä tämän hetken pahimmat ongelmakohdat. Laitetaan siis panokset liikenteessä oikeisiin kohteisiin tulevaisuuden näkökulmasta.

Kommentit

Suositut tekstit