Autot kuuluvat pitkille matkoille

Kokoomuksen Mika Soivio (kok.) on närkästynyt Seinäjoen uuden veturitallin havainnekuvista, joissa ei näy autoja (Ilkka-Pohjalainen 5.3.2021). Samaa närkästystä yksityisautoiluun liittyen on Seinäjoella toki kuultu pitkin valtuustokautta kokoomuksen riveistä, jokaisessa kevyttä liikennettä ja keskustan liikenteen kehittämistä koskevassa asiassa.

Soivio on oikeassa todetessaan, että Suomi on pitkien etäisyyksien maa, mutta autoilun suhteen tämä toki riippuu näkökulmasta ja asuinpaikkakunnasta. Esimerkiksi liikenneviraston henkilöliikennetutkimuksesta vuodelta 2016 selviää, että kaikista kotimaan henkilöautomatkoista 42 % oli korkeintaan 5 km ja 28 % oli korkeintaan 3 km. Korkeintaan kilometrin mittaisia matkojakin kaikista oli melkein 10%. Suurin osa on siis matkoja, jotka pitäisi taittua kevyesti pyörällä suurimmalta osalta.

Myös Seinäjoella, kuten monissa muissa isommissa kaupungeissa, etäisyydet ovat kevyen liikenteen kehittämisen puolella. Kolmen kilometrin säteellä keskustasta asuu 26 000 seinäjokista, mikä on 42% asukkaista, ja viiden kilometrin päässä 45 000, joka on jo 73% kaikista kaupungin asukkaista. Vuonna 2019 tehdyssä kyselyssä yli 90% vastanneista halusi pyöräillä enemmän ja että Seinäjoen pyöräilymahdollisuuksia parannettaisiin.

Yksityisautoilun vähentämiseen pyrkivä kaavoitus on myös suuri terveydenedistäjä. Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Liikkumattomuus maksaa yhteiskunnalle jo miljardeja euroja vuodessa. Yhä useampi nuori on huonokuntoinen, eikä asiaa ainakaan auta se, että nuoret opetetaan kotoa jo aikaisin siihen, että autolla mennään ne lyhyetkin matkat.

Pyöräily on myös taloudellisesti yksityisautoilua kannattavampaa. Useat kyselytutkimukset kaupungeista kertovat, että pyörällä tai kävellen liikkuvat käyttävät keskustojen palveluihin huomattavasti enemmän rahaa kuin autolla liikkuvat. Autolla mennään myös huomattavasti useammin koko keskustan ohi.

Pyöräilyn ja kevyenliikenteen edistäjiä syytetään usein jostain viherideologian levittämisestä, mutta todelliset ideologiat löytyvät kyllä näihin vanhoihin kaavoihin kangistuneilta ja menneisyyteen juurtuneilta yksityisautoilun puolustajilta.

Kahden auton perheellisenä syyllistyn itsekin aivan liian usein lyhyiden matkojen ajamiseen. Kevyen liikenteen kehittäminen ei kuitenkaan ole pois yksityisautoilijoilta, vaan parantaa liikenneturvallisuutta ja antaa enemmän tilaa niille, jotka eivät missään nimessä halua tai voi autoa vaihtaa pyörään tai kävelyyn. 

Autoja kukaan ei ole siis ihmisiltä viemässä pois, eikä havainnekuvien autottomuus myöskään tarkoita sitä, etteikö keskustaan jatkossakin pääsisi myös autolla.

Kommentit

Suositut tekstit