Koska Ruukintie tappaa


(teksti julkaistu 12.12.2015 Ilkka-lehden mielipidesivuilla)

Tällä samalla otsikolla kirjoitin Ruukintien turvallisuudesta ensimmäistä kertaa jo vuonna 2012 ja sen jälkeen monella muullakin otsikolla. Kevyen liikenteen kuolemaan johtavilta onnettomuuksilta on vielä onneksi selvitty, mutta liian monta on ollut lähellä piti tilannetta kuin myös onnettomuuksia, joista yksikin on liikaa. Nyt loppuvuotena on tullut monta surullista uutista sekä Ruukintieltä että Törnäväntieltä. Ongelmallisten teiden muutoksista on silti ilmeisesti turha Seinäjoella haaveilla. Ihmetyttää myös edelleen kuinka vaikeaa kaasujalkaa on oikeasti nostaa ja pysähtyä suojatien eteen? Ilmeisen hankalaa ja aivan liian monelle.

Koska täällä ei opita yksinkertaisia liikennesääntöjä, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää mielestäni kaupungin puuttuminen ongelmalliseen liikenne infraan. Sekä Ruukintielle että Törnäväntielle on edelleen kolme järkevää vaihtoehtoa kevyen liikenteen turvallisuuden parantamiseksi.
1.     Hidastetöyssyjen asentaminen määrä välein suojateihin
2.     Jalankulkijoiden liikennevalojen asentaminen määrä välein suojateihin
3.     Katujen kavennus selkeästi yksikaistaisiksi ja vaikka leveämmän pyörätien tekeminen.
Yksikään näistä toimista ei pidennä matka-aikaa Pajuluomalta tai Kärjestä Keskustaan kuin sen viisi minuuttia. Onko se liian pitkä aika aamukiireessä?

Toisin kuin Seinäjoen tekninen lautakunta on monesti todennut, raskas liikenne ei juurikaan ole se ongelma noilla teillä vaan liian lujaa ajavat henkilöautot. Ohitustie ei siten vaikuta tämän turvallisuuden parantamiseen. Hidastetöyssyt eivät myöskään helisytä rakennusten laseja rekkojen takia, jota on käytetty syynä töyssyjen tekemättömyyteen. Tekninen lautakunta voisi itse käydä toteamassa kuinka monta rekkaa esimerkiksi ajaa Ruukintiellä välillä Kivistöntie – Kalevantie päivittäin. Ei muuten kovin montaa.

Olisiko nyt vihdoin aika ottaa uudelleen esiin tekniikkakeskuksen esitykset ja tehdä oikeasti jotain konkreettista kevyen liikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Vai onko sitä todella turha odottaa tämän teknisen lautakunnan valtakaudella, joka tuntuu tehneen tästä valtakysymyksen, jossa ei voida antaa periksi. Edelleen käsittelyä ilmeisesti odottaa myös Ruukintien turvallisuutta vaativa kuntalaisaloite, joka on jätetty kaupungille yli kaksi vuotta sitten?

Kommentit

Suositut tekstit