Koska Ruukintie tappaa
(teksti julkaistu 12.12.2015 Ilkka-lehden mielipidesivuilla)
Tällä samalla otsikolla kirjoitin Ruukintien
turvallisuudesta ensimmäistä kertaa jo vuonna 2012 ja sen jälkeen monella
muullakin otsikolla. Kevyen liikenteen kuolemaan johtavilta onnettomuuksilta on
vielä onneksi selvitty, mutta liian monta on ollut lähellä piti tilannetta kuin
myös onnettomuuksia, joista yksikin on liikaa. Nyt loppuvuotena on tullut monta
surullista uutista sekä Ruukintieltä että Törnäväntieltä. Ongelmallisten teiden
muutoksista on silti ilmeisesti turha Seinäjoella haaveilla. Ihmetyttää myös
edelleen kuinka vaikeaa kaasujalkaa on oikeasti nostaa ja pysähtyä suojatien
eteen? Ilmeisen hankalaa ja aivan liian monelle.
Koska täällä ei opita yksinkertaisia liikennesääntöjä, niin
ainoaksi vaihtoehdoksi jää mielestäni kaupungin puuttuminen ongelmalliseen
liikenne infraan. Sekä Ruukintielle että Törnäväntielle on edelleen kolme järkevää
vaihtoehtoa kevyen liikenteen turvallisuuden parantamiseksi.
1.
Hidastetöyssyjen asentaminen määrä välein
suojateihin
2.
Jalankulkijoiden liikennevalojen asentaminen
määrä välein suojateihin
3.
Katujen kavennus selkeästi yksikaistaisiksi ja
vaikka leveämmän pyörätien tekeminen.
Yksikään näistä toimista ei pidennä matka-aikaa Pajuluomalta
tai Kärjestä Keskustaan kuin sen viisi minuuttia. Onko se liian pitkä aika
aamukiireessä?
Toisin kuin Seinäjoen tekninen lautakunta on monesti todennut,
raskas liikenne ei juurikaan ole se ongelma noilla teillä vaan liian lujaa
ajavat henkilöautot. Ohitustie ei siten vaikuta tämän turvallisuuden parantamiseen.
Hidastetöyssyt eivät myöskään helisytä rakennusten laseja rekkojen takia, jota
on käytetty syynä töyssyjen tekemättömyyteen. Tekninen lautakunta voisi itse
käydä toteamassa kuinka monta rekkaa esimerkiksi ajaa Ruukintiellä välillä
Kivistöntie – Kalevantie päivittäin. Ei muuten kovin montaa.
Olisiko nyt vihdoin aika ottaa uudelleen esiin
tekniikkakeskuksen esitykset ja tehdä oikeasti jotain konkreettista kevyen
liikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Vai onko sitä todella turha odottaa
tämän teknisen lautakunnan valtakaudella, joka tuntuu tehneen tästä
valtakysymyksen, jossa ei voida antaa periksi. Edelleen käsittelyä ilmeisesti
odottaa myös Ruukintien turvallisuutta vaativa kuntalaisaloite, joka on jätetty
kaupungille yli kaksi vuotta sitten?
Kommentit
Lähetä kommentti